Seniori Horskej služby v Novej Lesnej

Seniori Horskej služby v Novej Lesnej po pietnom akte - uloženie venca k pamätnej tabuli horského vodcu Jána Stilla Viac »

Bežci v uliciach obce

Prvé minúty behu ulicami obce Nová Lesná, v pozadí rímskokatolícky kostol Viac »

Absolútni víťazi XV. ročníka MJS 2014

Absolútni víťazi XV. ročníka MJS 2014 - zľava: Andrej Foltín, Patrícia Gánovská Viac »

Hňeď po štarte...

Prvé sekundy po štartovnom výstrele... Viac »

Poháre pre víťazov

Poháre pre víťazov jubilejného XV. ročníka MJS 2014 Viac »

Neopísateľná divácka kulisa jubilejného XV. ročníka

Záverečný ceremoniál s vyhlásením výsledkov. V pozadí Hrebienok - cieľ preteku Viac »

 

4. krok k dospelosti – MEMORIÁL JÁNA STILLA 1998

Možno si ešte spomínate, že počas tretieho ročníka sa pretekov zúčastnil aj bežec z Líbye, ktorý však do cieľa pre vyčerpanosť nedobehol. Myslíte si, že to skúsil o rok neskôr znovu? To a mnoho iného sa dozviete v riadkoch nižšie.

Vedeli ste, že…?

– preteku sa zúčastnilo 200 štartujúcich v hlavnej kategórii a 195 účastníkov v mládežníckych kategóriách? Boli to bežci nie len zo Slovenska, Čiech a Poľska, ale aj z Líbye, Ukrajiny, Maďarska, USA a Ruska.

– tento beh bol zároveň aj kvalifikáciou poľskej reprezentácie na MS?

– počas 4. ročníka Memoriálu Jána Stilla Miroslav Vanko zlepšil svoj traťový rekord o 9 sekúnd, a tak ustanovil nový traťový rekord v čase 34:40?

– Izabela Zatorska sa už tretíkrát stala víťazkou svojej kategórie a zároveň vyhrala aj kategóriu nad 35 rokov? (III. ročník vynechala kvôli materským povinnostiam)

– Líbyjčan Ali Eyzayedy bol celý čas tieňom Miroslava Vanka a dobehol do cieľa ako druhý?

– medzi čestnými hosťami podujatia bol chodecký reprezentant Igor Kolár, politik Peter Weiss, bežecký vytrvalec Róbert Štefko, riaditeľ Dunajského maratónu Jaroslav Oršula či biatlonistka Soňa Mihoková?

– príjemne prekvapili aj naši lyžiarski reprezentanti – Bajčičák (4.) a Bátory (5.), ktorí po náročnej letnej príprave držali krok s najlepšími atlétmi?

– najstarší účastník – 71-ročný Košičan Varga dobehol do cieľa v čase 1:02:14?

Teraz už viete.

Prekvapíte tento rok vy? Budeme práve o vás písať takto o rok? Vyskúšajte to.
Čakáme vás 14.–15. júla 2017, so štartom v obci Nová Lesná s cieľom na Hrebienku.
Trať MJS 2017 je dlhá 9.370 metrov s prevýšením 533 metrov. Pre tých, čo uprednostňujú menšie výzvy, je pripravená trať NIGHT RUN-u, ktorú pobežíte magickými večernými ulicami v Novej Lesnej v dĺžke 5.700 metrov.

Registrácia je spustená na stránke MJS.

Tešíme sa na Vás.
Organizačný výbor MJS 2017

NIGHT RUN A BEZPEČNOSŤ

O výhodách večerného behu ste sa už mohli na našich stránkach dočítať v inom článku. No téma bezpečnosti je veľmi aktuálna a hlavne veľmi dôležitá. Ako si užívať night run a necítiť sa pri tom v ohrození?

Viditeľnosť
Ak bežíte po neosvetlených cestách a chodníčkoch, mali by ste zainvestovať do základnej bežeckej výstroje vhodnej na beh večer. Aj taká čelovka, vďaka ktorej uvidíte prípadné diery alebo výmoľ na ceste, vás môže ochrániť od neželaného zranenia.

Pamätajte na pravidlo: VIDIEŤ A BYŤ VIDENÝ. To, že vy vidíte prichádzajúce auto ešte neznamená, že aj ono vidí vás. Dbajte preto na reflexné prvky na svojom oblečení. Obyčajný reflexný pásik na vašej ruke alebo nohe zvýši vašu bezpečnosť. Dnes nie je ťažké kúpiť oblečenie, ktoré tieto reflexné prvky v sebe už má. Dokonca aj LED šnúrky do topánok.

Bezpečnosť
Vyhýbajte sa noseniu slúchadiel. Alebo aspoň stíšte hudbu na minimum. Je dôležité, aby ste počuli okolité zvuky a to nie len zvuky áut, ale aj zvuky zvierat či ľudí.

Keď môžete, bežte v skupinke. Ak ste skôr sólo bežec, nezabudnite si so sebou vziať mobil a ešte lepšie, povedzte niekomu, akou trasou pôjdete. Alebo využívajte niektorú z dostupných trackovacích aplikácií. Takto môžu vaši najbližší vidieť, kde sa práve nachádzate. Je to len pre vaše dobro. Večer by ste osamote nemali absolvovať trať, ktorú vôbec nepoznáte, takže nezabudnite myslieť dopredu.

Skúsiť NIGHT RUN môžete aj v našej spoločnosti. Prihláste sa na NIGHT RUN 2017, ktorý je vhodnou alternatívou aj pre začínajúcich bežcov, ktorí sa možno necítia na hlavný pretek v behu do vrchu – MEMORIÁL JÁNA STILLA.

NIGHT RUN 2017 sa beží 14. 07. 2017 v obci Nová Lesná.
Cena štartovného je 5€ a prvých 200 registrovaných získa darček: LED batériu s logom MJS 2017.
Prihlásiť sa môžete TU.

Tento ročník bude výnimočný – tematický. Viac už čoskoro.

PREČO JE NIGHT RUN SKVELÁ VOĽBA?

Je jednoduché zakončiť deň pred obrazovkou televízora alebo pri pohári vína a knihe (čo je tá lepšia možnosť). No lepší spôsob ako sa odreagovať aj na čerstvom vzduchu je rozhodne beh pri západe slnka alebo pri mesačnom svite.

Jedna z amerických univerzít, konkrétne University od North Texas, vo svojom výskume zistila, že telo je fyzicky viac pripravené čeliť cvičeniu práve večer, než inokedy počas dňa. Po ťažkom dni si takýmto večerným behom môžeme utriediť myšlienky a hoci to znie zvláštne, aj načerpať energiu. Ak budete behať v skupine so svojimi priateľmi, môžete sa porozprávať aj o svojich zážitkoch, ktoré ste počas dňa zažili, a tak si všetok nahromadený stres so sebou neponesiete do postele.

Ak bežíte večer, vaša pozornosť je väčšia . Nič vás nerozptyľuje a vy sa sústredíte na svoj telesný rytmus. A ako pozorovania zistili, vďaka tomu, že počas noci vidíte skôr na objekty, ktoré sú bližšie vo vašom zornom poli, rýchlosť scenérie je vyššia než zvyčajne. To znamená, že hoci v realite bežíte stále rovnako ako počas jasného dňa, pocit rýchlosti je tak návykový, že postupne budete chcieť zrýchľovať čoraz viac.

Existuje ešte mnoho benefitov večerného behu. Každý si na ňom však musí nájsť to svoje, ktoré zaváži najviac. A ak nie ste ranné vtáča, večerný beh je pre vás ako stvorený.
Ľudia, ktorí sa vyhýbajú večernému behu, nevedia o čo prichádzajú. Chápeme, že najväčší faktor, ktorý zaváži pri takejto aktivite, je rozhodne bezpečnosť. Beh večer však nie je nič, čoho by sme sa mali báť. Samozrejme, bezpečnosť je dôležitá, ale rovnako tak endorfíny, ktoré nás ženú vpred. V budúcom článku si povieme čosi málo aj na tému bezpečnosti „night runnu“.

Ak stále váhate s pravidelným večerným behom, skúste najprv ten náš, kolektívny, NIGHT RUN 2017, ktorý pobežíme 14. júla 2017 v Novej Lesnej. Možno aj vďaka nemu zistíte, že večer sa nie je čoho báť, ale skôr naopak. Bude to zábava.

Prihlásiť sa naň môžete TU.

18 DÔVODOV PREČO BEHAŤ, časť II.

V predchádzajúcej časti o dôvodoch, ktoré vás mali inšpirovať začať s behom ste sa mohli dočítať nie len o tom, že si behom zvyšujete vlastnú kreativitu, ale robíte aj niečo pre svoje zdravie. Dnes pre vás mám ďalších 6 dôvodov, ktoré v behu inšpirovali mňa, ale aj mnohých iných. Niekoľko dôvodov som objavila aj vďaka mojim americkým priateľom, ktorí mi robili spoločnosť pri mojich behoch ulicami New Yorku.

7. Beh sa spája s dobrými skutkami.
Maratón mieru, Bostonský maratón, alebo aj pripravovaný Memoriál Jana Stilla v behu do vrchu. Všetky tieto podujatia nesú v sebe odkaz. V prípade spomínaného Memoriálu Jana Stilla v Novej Lesnej sa pozornosť organizátorov tento rok zameria na predčasne narodené deti.

8. Pomáha vytvárať nové priateľstvá.
Veď to poznáte. Každé ráno alebo večer okolo vás prebehne stovka bežeckých nadšencov, ktorí nemajú problém sa podeliť o svoje skúsenosti. Nezáleží, či ste v New Yorku, bežíte okolo Dunaja alebo v Tatrách. Všetci, ktorí ste tam, máte spoločnú závislosť. Beh.

9. Stačí aj 5 minút denne.
Nemusíte byť rodený maratónec. Štúdia The Journal of the American College of Cardiology dokazuje, že už 5 minút behania denne redukuje risk náhleho úmrtia spôsobeného kardiovaskulárnym zlyhaním.

10. Skús HIIT tréning (vysokointenzívny intervalový tréning)
Tento tréning je medzi serióznymi fitnes nadšencami veľkým hitom. A to celkom zaslúžene. HIIT nakopne váš metabolizmus takým spôsobom, že tomu ani sami neuveríte. Je doslova vrahom telesného tuku. A prečo ho spomínam práve v rámci behu? Pretože táto forma kardia rozptyľuje intervaly cvičenia s vysokou intenzitou (ako je šprint) s intervalmi cvičenia s nízkou intenzitou, čo je v mojom prípade napríklad pomalá chôdza. Tento tréning bol vyvinutý už pred desiatkami rokov trénermi, ktorí sa starali o lepšiu prípravu bežcov a jeho pôvodný švédsky názov „Fartlek“ je v preklade „rýchla hra“ a to je presne to, čo HIIT tréning je. Ako si navolíte svoje intervalové cvičenia, je len na vás. Je to celé iba hra s výborným výsledkom pre vaše telo a psychiku.
Tip: Vyskúšajte do tréningu zapojiť aj švihadlo, ktoré urobí s vašim telom naozaj divy. Ja naňho nedám dopustiť.

11. Spoznáš zvuky prírody
Hudba počas behu je príjemným spoločníkom. Drvivú väčšinu z nás drží hudba motivovaných. Obľúbená pasáž pesničky nás natoľko vyhecovala, že sme zabudli na bolesť, ktorá k behu tak nejako patrí… Pod nohami nám v tej chvíli doslova horelo. No stalo by sa niečo, ak by sme raz slúchadlá nechali doma? Nestalo. Iba by sme všetci začali cítiť vietor, trávu, jesenné lístie, počuť spev vtákov občas prerušená vzdialeným zvukom áut. Začneme si viac uvedomovať dopad chodidiel a dýchanie a pocit, ktorý pri behu máme.

12. Pri behu nejde o rýchlosť
Je to sloboda, sebavyjadrenie. Je to krása. Už po krátkom čase môžete na sebe vidieť účinky. Nie len telesné, ale hlavne tie duševné. Silné a odolné telo ľahšie prekoná nachladnutie a chrípku.

Našli ste sa v niektorom bode? Ak nie, ešte stále je tu pripravovaný, posledný, tretí diel tejto série, ktorý vám prinesieme už čoskoro.

Zatiaľ sa môžete využiť čas a zaregistrovať na Night Run alebo na Memoriál Jána Stilla na stránke MJS.

Tretí krok k dospelosti – III. ročník Memoriálu Jána Stilla 1997

Skúšku prvého, štartovacieho ročníka sme zvládli. Potom prišiel ročník druhý a o rok neskôr aj ten tretí, v ktorom sa udialo hneď niekoľko zaujímavých vecí.

Vedeli ste, že..?

– pretekov sa zúčastnilo 204 bežcov z 11 krajín?

– na MJS začala víťazná éra Miroslava Vanka? Okrem víťazstva na III. ročníku zvíťazil ešte šesťkrát a držal i rekord trate 00:34:49.

– na štart sa postavil i Ali Eyzayedy z Lýbie, majster sveta, ktorý však pre vyčerpanosť do cieľa nedobehol?

– v ženskej kategórii zvíťazila slovenská reprezentantka Ľudmila Melicherová?

– junior Alexander Samarsky z Ukrajiny zabehol rekord trate vo svojej kategórii v čase 00:36:49, ktorý už nikto v tejto kategórii neprekonal?

– prvýkrát moderoval podujatie Honza Rýdlo, dnes už čestný občan obce Nová Lesná? Jeho moderátorské zručnosti sa osvedčili a moderoval aj ostatné bežecké podujatia a tešiť sa naňho môžete aj tento rok.

– Honzo pochádza z mesta Nasavrky (Pardubický kraj, ČR), ktoré je dnes aj vďaka jeho aktivite partnerským mestom obce Nová Lesná?

Teraz už viete.

Pokúsite sa prekonať rekord trate v niektorej z kategórií?
Čakáme vás 14.–15. júla 2017, so štartom v obci Nová Lesná s cieľom na Hrebienku.
Trať MJS 2017 je dlhá 9.370 metrov s prevýšením 533 metrov. Pre tých čo uprednostňujú menšie výzvy, je pripravená trať NIGHT RUN-u, magickými večernými ulicami v Novej Lesnej v dĺžke 5.700 metrov.

Registrácia sa spustená na stránke MJS.

Tešíme sa na Vás.
Organizačný výbor MJS 2017

18 Dôvodov, prečo začať behať (časť 1.)

Počas strednej školy som si sama diagnostikovala alergiu na beh. Trpela som, keď nám začalo atletické obdobie a ja som vedela, že pred odbehnutím „dvanásť-minútovky“ ma ochráni iba zápal pľúc, zlomená noha alebo smrť. Som športovo založená, no toto šlo tak povediac „mimo mňa“. No som staršia a vysoká škola urobí s človekom divy. Po promóciách som si kúpila nové tenisky a povedala si, že ak nie teraz, tak už nikdy. A prišla som na mnoho zaujímavých zistení.

Beh to nie je len výborný spaľovač kalórií. Je to výborný spôsob, ako nakopnúť samého seba Veď som na to prišla aj ja. Stačilo len zmeniť pohľad na behanie a sústrediť sa na jeho benefity. Neveríte? Pozrite sa na prvú časť týchto 18 dôvodov, ktoré vás možno presvedčia, že začať s behom nie je vôbec zlý nápad.

  1. Je zadarmo.
    Beh patrí medzi pár športov, ktoré môžete vykonávať bez platenia členských poplatkov vo fitnescentrách. Môžete behať kdekoľvek. Zadarmo. Počiatočná investícia je len do tenisiek.
  2. Dá stopku stresu.
    Poznáte ten pocit, keď prídete z práce alebo školy unavený, nič sa vám nechce. Šéf vás naštval, delegoval na vás všetku svoju prácu a vy teraz neviete, čo skôr. A tak si obujete tenisky a so slovami: „Som unavený, idem behať,“ všetok nahromadený stres jednoducho vybeháte. Je aj vedecky dokázané, že pri cvičení sa v tele vytvárajú hormóny šťastia. Tak smelo do toho. Zatočte so stresom práve behom.
  3. Je vytrvalostnou základňou pre iné športy.
    A toto bol práve pre mňa veľmi dôležitý bod, nakoľko som sa začala venovať thajskému boxu a zumbe. Beh patrí do tzv. tréningovej pyramídy. Zlepšuje celkovú kondíciu pri futbale, hokeji alebo aj pri už spomínanom thajskom boxe.
  4. Môžeš behať kedykoľvek.
    Hovorí sa to často a je to pravda. Neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený bežec.
  5. Beh do kopca spaľuje viac kalórií.
    Hoci behom po rovine ich spálite dosť, až beh do kopca dá vášmu telu poriadne zabrať. Zapájate svaly, ktoré ste ani nevedeli, že máte. Nevravím, že teraz by mal každý vybehnúť na Chopok, a aj keď si možno netrénovaný bežec nebude týždeň cítiť nohy, mal by beh do kopca vyskúšať. Hoci by to bol len kopec v Mlynskej doline. (Z vlastnej skúsenosti viem, že aj to na začiatok stačí.)
  6. Beh inšpiruje.
    Nie len vás, ale aj ľudí vo vašom okolí, ktorí sa vás budú zaručene pýtať, prečo tak žiarite a ako sa držíte v tak dobrej kondícii. Beh zvyšuje zásobenie vášho mozgu kyslíkom o viac ako 25% , čiže neraz sa vám stane, že počas bežnej vychádzky vyriešite spor, vymyslíte kreatívny slogan alebo len uľavíte svojej duši.

Už čoskoro vám prinesieme druhú časť, kde sa dozviete ďalšie dôvody, prečo behať.
Nezabudnite, že registrácia na nový ročník MJS už prebieha. Prihlásiť sa môžete TU.

II. ročník Memoriálu Jána Stilla 1996

Vedeli ste, že..?

  • zúčastnili sa ho bežci zo 7 krajín
  • na štart sa postavili 8 víťazi Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach (F.Višnický, V. Bukovjan, K. David, P.Pípa, Ľ. Melicherová, D.Hajná, J.Plastinina a K. Jedinaková)
  • víťaz 2.ročníka MJS Zdenek Mezulianik zvíťazil týždeň pred MJS na najprestížnejšom behu do kopca v Kitzbuhli
  • vo vynikajúcej konkurencii na 2.ročníku MJS sa bežal 1.km v neuveriteľnom čase 2:48min
  • reprezentant v behu na lyžiach Ivan Bátory bol vo výbornej forme a porazil kompletnú slovenskú špičku v behu do vrchu
  • prvý krát sme pripravili pre účastníkov bohatý kultúrny program
  • v tombole bolo štartovné číslo s podpisom od olympijského víťaza z Atlanty v behu na 5 000 m Venusta Nyongaba z Burundy

Registrácia 2017

Tešíme sa na Vás.
Organizačný výbor MJS 2017.

Prvý krok k dospelosti – I. ročník Memoriálu Jána Stilla


Začiatky nebývajú vždy ľahké. No je dôležité nevzdať sa a ísť si za svojou víziou. Toho sa držala aj skupina priateľov, nadšencov behu. Pri jednej káve tak vznikol nápad bežeckých pretekov do kopca, ktoré by v sebe niesli historický odkaz Tatier. A tak v roku 1995 vznikol Memoriál Jána Stilla. Dalo by sa povedať, že testovací ročník vyšiel na výbornú. A ďalšie úspešné ročníky podujatia potvrdzujú opodstatnenosť nápadu…:)

Vedeli ste, že…?

  • za prvým memoriálom stáli v roku 1995 ľudia ako Pavel Ohradka, Milan Oravec, Vladimír Knižka, Ladislav Harvan či Peter Hritz
  • nosnou myšlienkou memoriálu je vzdávanie pocty horskému vodcovi a učiteľovi z Novej Lesnej – Jánovi Stillovi (čítaj Štyl) – ktorý ako prvý v roku 1834 vystúpil na Gerlach
  • prvý ročník prilákal 159 účastníkov zo šiestich krajín
  • na stupne víťazov sa v prvom ročníku postavil Róbert Petro či Poľka Izabela Zatorska
  • preteku sa okrem profesionálnych bežcov zúčastnili aj osobnosti ako Róbert Glajza (cyklista), Ivan Bátory (bežec na lyžiach) či Soňa Mihoková (biatlonistka)
  • videozáznam preteku robil Juraj Weincziller, uznávaný horolezec, dobrovoľný člen Horskej služby TANAPu a filmár
  • víťaz preteku dodnes získava putovnú cenu, ktorú venovali seniori Horskej služby

Teraz už viete zopár informácii zo zákulisia…

No čo ešte neviete je, že aj roku 2017 vám máme čo ponúknuť…
XVIII. ročník Memoriálu Jána Stilla – pomyselné prekročenie dospelosti, môžete osláviť spolu s nami vo veľkom štýle. Tento pretek je zaradený do série TATRY V POHYBE – PRESTIGE TOUR 2017 o bežeckého kráľa Tatier, i Slovenského pohára v behu do vrchu Ak sa zúčastnite Memoriálu, získate medailu, ktorá pri spojení s ostatnými vytvorí krásnu panorámu Vysokých Tatier. Tešiť sa môžete v predvečer Memoriálu i na netradičný piatkový NIGHT RUN, hodnotné ceny, darčeky pre účastníkov a bohatý sprievodný program.

Čakáme vás 14.–15. júla 2017, so štartom v obci Nová Lesná s cieľom na Hrebienku.
Trať MJS 2017 je dlhá 9.370 metrov s prevýšením 533 metrov. Pre tých čo uprednostňujú menšie výzvy, je pripravená trať NIGHT RUN-u, magickými večernými ulicami v Novej Lesnej v dĺžke 5.700 metrov.

Registrácia sa spustila už 1. 3. 2017.

Tešíme sa na Vás.
Organizačný výbor MJS 2017

MJS 2017 – XVIII. ročník

XVIII. ročník Memoriálu Jána Stilla je tu. Tie najdôležitejšie informácie ohľadne tohto ročníka nájdete na tejto stránke. Budeme ju postupne aktualizovať.

Night Run 2017 – III. ročník

III. ročník Night Run je tu. Tie najdôležitejšie informácie ohľadne tohto ročníka nájdete na tejto stránke. Budeme ju postupne aktualizovať.