18 dôvodov, prečo behať (časť 3.)

Áno, áno. Posledná časť série článkov o dôvodoch, prečo behať, je tu. Dúfam, že sa vám bude páčiť rovnako ako predchádzajúce. Možno práve jeden z týchto posledných šiestich dôvodov vás presvedčí, že beh nie je nepriateľ, ale kamarát.

13. Môžeš zjesť viac
Ako už bolo povedané, beh zrýchľuje metabolizmus, a tak máte pocit, že jete viac. No je potrebné si uvedomiť, že s behom stúpa hlavne apetít po racionálnej strave, nakoľko si vaše telo žiada to, čo je pre neho prospešné a vy sa mu to naučíte dávať.

14. Strečing
Ten je veľmi dôležitý. Aspoň 5 minút strečingu po dobehnutí vám môže pomôcť v prevencii pred tzv. svalovicou, ale aj pred možným zranením. Práve strečingom pomôžete svojmu svalstvu zrelaxovať a rýchlejšie sa zregenerovať. Zároveň zvyšujete svoju flexibilitu. Aj pár cvikov jogy vám urobí dobrú službu pri tvarovaní vašich svalov.

15. 2 v 1 pre vás a vášho psa
Ak ste psíčkar, neváhajte vziať so sebou aj svojho miláčika. Urobíte radosť aj jemu, ale hlavne sebe. Budete mať spoločníka, ktorý vás občas bude ťahať dopredu viac, než akýkoľvek iný sparring partner.

16. Beh pomáha spevňovať kosti
Bežné opakovania sérií cvikov síce pomáhajú posilňovať aj kosti, no čo sa týka behu, tak ten buduje svalovú hmotu, ktorú bežné aktivity vo fitnes centre obchádzajú, a tak pomáha spevňovať kosti aj v staršom veku. A že je to pravda môžete vidieť aj na príklade z roku 2005, kedy sa na Memoriáli J. Stilla zúčastnil behu do vrchu aj 80-ročný deduško – pán Tibor Vaňo z Chrabrian. Dokonca dosiahol lepší čas ako, vtedy o 30 rokov mladší, niekdajší premiér Mikuláš Dzurinda, ktorý sa memoriálu taktiež zúčastnil.

17. Zlepšuje spánok
Väčšina bežcov sa snaží nastaviť svoju spánkovú rutinu tak, aby mali dostatok času a energie na ďalší beh. Ale čo je podstatné: Beh podporuje kvalitu spánku, čo v preklade znamená, že sa počas noci menej budíte a po zobudení sa cítite svieži.

18. Môžeš behať aj v skupinke
A podľa vedcov, práve tímový beh má mnoho pozitívnych účinkov. Teamová práca môže zlepšiť celkový čas, ťahá nás dopredu. Ale čo je pozoruhodné ešte viac, podľa výskumu publikovanému v The Proceedings of the Royal Society of London, byť tímovým hráčom v behu má pozitívny dopad nie len na výkon, ale aj na inteligenciu. Prečo teda chodiť behať sám, keď môžeš byť rýchlejší a dokonca múdrejší zatiaľ čo sa bavíš?

Neváhajte a ak ste behu ešte neprepadli, je čas začať. Veď aj ja sama som bola na beh alergická, ale keď som si uvedomila, čo všetko mi do života priniesol – od nových ľudí, sebavedomia, zdravia – už nikdy sa ho nevzdám. Beh je prirodzenou ľudskou súčasťou. Tak smelo do toho. Navyše, vyskúšajte aj beh do kopca. Ako som spomínala, je skvelým spaľovačom. Takže… Neostáva mi iné, len vás pozvať na náš XVIII. ročník Memoriálu Jána Stilla alebo na špeciálny Night Run.